Na kole z Lipna do Černý přes přívoz a zpět

Pokud Tě napadne vzít si s sebou na Lipno kolo (silniční, gravelové, trekové) a řádně ho provětrat po zpevněném povrchu, navrhuji Ti středně obtížný výlet v délce cca 50 km.

Nabízím Ti dvě možnosti. Vydáš se podél levého břehu Lipna a pojedeš cyklostezkou č. 33 do městyse Frymburk. Čeká Tě mírně zvlněný devítikilometrový úsek se zákoutími vhodnými ke koupačce. Ve Frymburku se můžeš občerstvit třeba na náměstí nebo u přívozu a pak pokračovat dál po cyklostezce směrem na Milnou. Co opravdu, ale opravdu nedoporučuji, je použít hlavní silnici. Projedeš se sice o trochu dál, ale zato bezpečněji a bez nervů, že Tě někdo sejme na úzké frekventované silnici. U autobusové zastávky Vřesná tedy nevjížděj na hlavní silnici, ale pokračuj po cyklostezce č. 33, kde asi po 500 metrech odbočíš doleva směr Posudov – Hrdoňov – Kovářov – Milná. V Posudově, za sběrným místem, zahneš doprava. Stále jedeš po stezce č. 33. Před Milnou na tebe čeká smrtící 0,5 km úsek po hlavní silnici, kdy odbočuješ do zatáčky vpravo na Milnou. Opět varuji před zkrácením trasy odbočením doleva na silnici č. 163. Jeď doprava a vydej se do obce Milná, která svým názvem sice evokuje špatně vybraný směr, ale věř mi, je to jistota mezi životem a smrtí. V Milné odboč ihned k rybníku a podél něj ke kapličce, za kterou mírným stoupáním mizíš do stínu lesů směr Jámy. Cestou míjíš přírodní památku Kotlina pod Pláničským rybníkem (mozaika rašelinných lučních pramenišť, ostřicových rašelinných luk, mezofilních trojštětových luk, střídavě vlhkých bezkolencových luk a vysokobylinných trvale zamokřených pcháčových luk a lad s výskytem řady vzácných druhů rostlin i živočichů) a přírodní rezervaci Pláničský rybník, v jehož litorálním pásmu je možné vidět typickou mokřadní květenu jako je ďáblík bahenní, mochna bahenní, orobinec širolistý, ostřice zobánkatá či přeslička poříční, na vodní hladině je předmětem ochrany stulík malý a leknín bělostný. Z fauny je možné zahlédnout potápku roháče, modráska lesního či střevlíka Scheidlerova nebo fialového https://www.south-life.cz/Planicsky-rybnik-Bobovec.html#bobovec. Po edukativním okénku sedej zpět do sedla a šlapej ještě necelých 3 km do Černý v Pošumaví. V Černý se sice napojíš na hlavní silnici, ale po pár metrech ji u benzínky zase opustíš a zahneš doleva směr Dolní Vltavice. Mírným stoupáním pokračuješ po silnici (cyklostezka č. 1022) do Bližný, a pak přímo s kopce dolů do Vltavice k přívozu. Ve Vltavici je Ti to jasný, čekáš na přívoz a piješ pivo. Pokud si přijel včas, a není čas ztrácet čas, kupuješ lahváče a sedáš rovnou na loď.

Na protějším břehu vystupuješ a utíráš pot, že jsi neutopil svýho miláčka (je mi jedno s kým jedeš, ale kolo máš s sebou jen jedno), protože je ti vedro jako prase, nebo prostě ještě vydejcháváš těch předchozích 30 kilometrů. Jedeš dál směr „dráty“ Kyselov, na rozcestí se dáš doleva a po stezce zvaná Stezka Českem (cyklostezka č. 7 Vltavská, 1033) přes Rakouskou zátoku na Rozcestí u mostu, kde opouštíš Stezku Českem a mizíš dál po stezce „č. 7, 1019, Vltavská“ s Lipnem po levé ruce na Frýdavu. Z Frýdavy už valíš podél Lipna do Přední Výtoně, kde Tě hned u značky vítá novogotický Kostel sv. Filipa a Jakuba a čeká tu na tebe super písečná pláž včetně nějakého toho občerstvení (čti pivo). Pak už nezbývá nic jiného než se odhodlat zpět do sedla, došlapat ten zbytek k přehradě, pokochat se tou výškou, přehodnotit, jestli to skočit stojí za to, a plnej dojmů a všelijakých pocitů, který sis během cesty v hlavě nasyslil, dorubat zpátky po levém břehu do Lipna nad Vltavou.

No, a ta druhá možnost je, že to celý vezmeš opačným směrem! 😊 Tak se měj a užij si trip.

2 odpovědi na “Na kole z Lipna do Černý přes přívoz a zpět”

1. I do not even know how I ended up here, but I thought this post was great.
    I don’t know who you are but definitely you are going to a famous blogger if you aren’t already 😉 Cheers!

2. This piece was both informative and engaging. I particularly enjoyed the way the author broke down the subject matter. It sparked a lot of ideas for me. What do you all think about this?